Vilka kostnader kan jag få ersatta när jag blivit utsatt för annonsbedrägeri?

Hej! Jag har varit med om ett annonsbedrägeri. Jag svarade på en hund annons, allt såg så rätt och riktigt ut så det gick absolut inte att genomskåda.

"Hunden" vars "ägare" (finns varken hund eller ägare) jobbar som volontär i utlandet och var tvungen att åka dit så hon tar med sig hunden men den får inte följa med in i landet pga att Sverige är ett rabiesfritt land och i det landet är rabiesspridningen hög, jag betalar summan för hunden samt resan tillbaka till sverige inkl en rabies spruta och en speciell transportbur, som jag sen skulle få återbetalt till mig. Hunden skulle ha landat på flygplatsen i går och blivit transporterad hem till oss kl.17.00, när klockan är 17.30 ringer jag till flygplatsen och hör mig för men dom hade inga inkommande plan från det landet.

Vi har fortfarande inte sett någon hund men blivit av med pengar.

Det finns ingen ägare eller hund.

Detta är polisanmält.

Kan jag få ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 2 § skadeståndslagen ska den som orsakar en annan en ekonomisk skada genom brott också ersätta denna skada. I det här fallet har skadan bestått i de kostnader som du lagt ner i samband med det påstådda köpet. Alltså allt ifrån resan och vaccineringen till själva priset för hunden. För att du ska bli ersatt måste du dock berätta för polisen att du har ett skadeståndsanspråk mot gärningsmannen, och uppge vilka kostnader det är du vill få ersatta.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare