FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/08/2018

Vilka kostnader kan tillkomma om någon köper ett ut åt dig?

Hej, jag är en Svensk medborgare som bor och jobbar i Australien. Vår familj har planer på att bosätta oss i Sverige en tid från mitten av 2019. Vi är intresserade av att lägga ett bud på en villa (utgångspris 600,000), men det faktum att vi för närvarande bor och får inkomst utomlands gör det svårt att få ett fördelaktigt bolån. Ett alternativ som vi vill undersöka är att låta min bror i Sverige ta ut ett bolån och köpa villan, för att därefter skriva över huset på oss och låta oss ta över lånet när vi väl är på plats och har jobb i Sverige. Min fråga är, kommer detta att innebära extrakostnader, i form av beskattning eller liknande, för min bror eller mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din bror ger dig huset tillkommer bara kostnaden för lagfart, och eventuellt om ni vill ha hjälp att skriva gåvobrev eller liknande. Dock för att det i lagens mening ska handla om en gåva kan du inte ersätta din bror finansiellt. Om du gör det anses transaktionen vara ett köp, detta går inte att komma runt. Om du köper huset av din bror tillkommer alla kostnader som är kopplade till att köpa och sälja huset, tex kostnader för lagfart, stämpelskatt för dig och eventuell vinstskatt för din bror. Om din bror säljer huset till dig för samma pris som han köpte huset för har, han inte gjort någon vinns och behöver därför inte betala någon skatt. Om han säljer huset för mer än vad han köpte det för har han gjort vinst och måste därför betala skatt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare