FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/08/2021

Vilka krav gäller för att en el-scooter ska betraktas som en "cykel", och när aktualiseras istället kraven för "moped"?

Hej om man har en elscooter som kan köra 45kmt men bara kör 20kmt vad händer då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att du undrar om vilka regler som gäller beträffande fordonsklass för en el-scooter beroende på hur snabbt den kan färdas, eftersom detta skiljer sig åt lite. På transportstyrelsens hemsida framgår detaljerad information om samtliga gränsfall, men nedan får du en kort genomgång.

Rättsliga utgångspunkter

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller samma regler som för en cykel, exempelvis att man kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har starkare motor än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, och då gäller andra krav och förutsättningar för att "fordonet" ska få brukas i trafik, se om "moped klass 1" här.

Emellertid är det extremt viktigt att komma ihåg att det alltid är föraren som ansvarar för att fordonet som är i bruk uppfyller samtliga krav för sin fordonsklass. Skulle du köra en elsparkcykel med högre hastighet eller starkare motor så klassas elsparkcykeln inte längre som cykel utan troligen något annat fordon och då kan det räknas som olovlig körning om man inte har rätt behörighet för fordonet. Olovlig körning är ett brott enligt 3 § Trafikbrottslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Dani GobraeelRådgivare