Vilka krav kan en hyresgäst ställa på en ersättningslägenhet?

hej! jag bor i en hyresrätt med första handskontrakt, pga renovering är jag tvungen att flytta ut eftersom dem kommer stänga av vatten, värme, el med mera.

Finns det då några rimliga krav att ställa såsom att jag vill minst ha en lika "fräsch" lägenhet som jag bor i nu eller att det måste vara samma hyra. De erbjuder mig en 3a på 74 km med en hyra på 8000 kronor som är nyrenoverad i både kök och badrum. Vilket är fräschare än den jag bor i, alternativ erbjuder dom mig en 2:a på 60 km som är sunkigare än i den lägenheten jag bor i nu.

Vad kan jag ställa för krav på min hyresvärd?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kraven du kan ställa på din hyresvärd är att din ersättningslägenhet i princip ska motsvara din tidigare lägenhet i fråga om standard, läge m.m. Det innebär att du inte borde behöva acceptera en märkbart sämre lägenhet än din tidigare lägenhet. När det gäller hyran behöver denna dock inte vara likvärdig om den nya lägenheten exempelvis har ett bättre läge eller en bättre standard, vilket innebär att du kan få finna dig i en inte obetydlig hyreshöjning. Vad som är rätt lagligt sätt gällande beslut om godtagbara och icke-godtagbara ersättningslägenheter har främst avgjorts i domstol. Se exempelvis RH 2018:41.

Från den information som framgår av din fråga blir troligen resultatet i ditt fall att du behöver acceptera någon av de två ersättningslägenheterna. Om inte standarden på 2:an är märkbart sämre eller hyreshöjningen på 3:an är oskäligt högt med beaktande av lägenhetens standard och läge.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare