Vilka möjligheter finns när hyresgäst bryter mot "svart" hyreskontrakt?

Jag hyr ut "svart" i andrahand och jag har ett skriftligt kontrakt med hyresgästen. Vi var överens angående hyra och uppsägningstid när avtalet tecknades, ett års hyra med möjlighet till förlängning.

Nu i månad 7 så vill hyresgästen säga upp kontraktet i förväg med en månads uppsägningstid, och om jag inte går med på det så hotar hyresgästen med att gå till min hyresvärd och berätta att jag hyr ut "svart".

Hyresgästen har fått ett eget förstahandskontrakt och skyller på att det är för dyrt att hyra i andrahand.

Jag har gett mitt medgivande till att om vi hittar någon ny hyresgäst till lägenheten så kan jag säga upp avtalet med nuvarande hyresgäst. Detta förslag accepterar dom inte, utan det har upplyst om att de inte kommer fortsätta att betala hyran till mig.

Hur går jag till väga? Är kontraktet bindande eller har de rätten att bara sluta att betala? Kan jag anmäla dom utan att ta risken att bli av med förstahandskontraktet?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Samma regler gäller för ett "svart" hyreskontrakt som om hyresvärdens tillstånd funnits, d.v.s. kontraktet är bindande för båda parter. Eftersom ni har ett kontrakt har du alltså rätt att få pengarna för hyran av din hyresgäst. För att driva in fordran kan du få hjälp av Kronofogden. Ett betalningsföreläggande kommer då riktas direkt mot hyresgästen med hyresavtalet som grund. Du kan läsa mer om detta och hur du går tillväga här. Du kan också välja att stämma hyresgästen i domstol, men bra att veta kan vara att det då kan tillkomma kostnader för själva stämningsansökan, rättegångskostnader och eventuella ombudskostnader.

Då det dock är otillåtet att hyra ut hyresrätt utan hyresvärdens tillstånd riskerar du att få din hyresrätt förverkad om hyresvärden får reda på att du hyr ut "svart", Jordabalken 12:42. Detta innebär att du blir av med hyresrätten. Det är alltså upp till dig att avgöra om det är värt att gå vidare med detta eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare