FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2020

Vilka påföljder kan jag göra gällande vid fel i vara?

Jag köpte en husvagn av en privatperson på blocket för ca 30.000kr.

Säljaren sa till mig att så vitt han visste så var den fuktfri.

När jag får hem den är det för de första användningsförbud pga skatteskuld på vagnen. Och grovt fuktskadat hela fram delen. Men det var inget som märktes när jag såg på vagnen.

Jag har snart haft den en månad.

Vad kan jag göra?

Häva köpet? Kräva tillbaka pengar? Eller skylla mig själv att jag inte såg de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vid köp på hemsidor såsom blocket mellan två privatpersoner är köplagen (KöpL) tillämplig (se 1 § och 4 § KöpL).

Det råder ingen tvekan om att husvagnen som du har köpt är felaktig. När säljaren lämnar en muntlig uppgift om att varan är fuktfri blir detta en del av ert avtal och följaktligen stämmer varan inte överens med vad ni har avtalat när det visar sig att den är fuktskadad. Detta innebär att varan är att anse som felaktig (se 17 § första stycket och tredje stycket KöpL). Att husvagnen dessutom är belastad med ett användningsförbud på grund av en skatteskuld innebär också ett fel eftersom varan då avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta (se 17 § tredje stycket KöpL).

I allmänhet gäller emellertid att köparen inte såsom fel får åberopa vad hen måste antas ha känt till vid köpet (se 20 § första stycket KöpL). Detta innebär dock inte att du som köpare har en undersökningsplikt före köpet, men om du har undersökt husvagnen får du inte åberopa fel, t.ex. fuktskadan, som du borde ha märkt (se vidare 20 § andra stycket KöpL). Det verkar dock som att du inte har undersökt husvagnen utan litat på vad säljaren berättat för dig och i ett sådant fall hindrar inte detta lagrum att du åberopar fel i husvagnen. Du nämner dock att du "såg på vagnen", beroende på hur långgående undersökning du gjorde kan detta föranleda att du inte kan åberopa fuktskadan som ett fel. Användningsförbudet är dock inget som du kan ha upptäckt vid en undersökning av husvagnen så detta fel kommer du oavsett att kunna åberopa.

Därtill måste du för att få åberopa felet reklamera till säljaren inom skälig tid. Detta måste ske inom skälig tid, med en bortre tidsgräns på två år (se 32 § KöpL). I ditt fall har det gått under en månad vilket torde vara inom skälig tid men det är bäst att du reklamerar så fort som möjligt efter att du märkt felet.

Du har som köpare rätt att häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta (se 39 § första stycket KöpL). Denna bedömning sker utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Att husvagnen inte får användas får ses som väsentligt för dig och förmodligen borde säljaren ha insett detta.

Det ska dock noteras att säljaren har en rätt att avhjälpa felet även om du inte skulle kräva detta. Alltså har säljaren en rätt att först avhjälpa användningsförbudet och fuktskadan även om du direkt skulle vilja häva köpet. Detta framgår av 36 § första stycket KöpL.

Mitt råd till dig är att för det första reklamera felet så fort du kan. Då försäkrar du dig i alla fall om att du har en rätt att åberopa att husvagnen är felaktig. Därefter kan du se om du och säljaren kan komma överens om en lösning. Om säljaren skulle vägra att avhjälpa felet bedömer jag att du har goda möjligheter att kunna få igenom en hävning av köpet.

Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister i ärendet kan du boka det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare