Vilka rättigheter har man som hyresgäst när tvättmaskinen är sönder?

Hej. Min tvättmaskin är sönder nu och har varit i 1,5 vecka, hyresvärden har fortfarande inte ens tittat på den. Vad har jag för rättigheter o vad kan jag göra?

Med vänlig hälsning, Li da

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regleringen avseende förhållandet mellan hyresgäst och hyresvärd återfinns i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Under hyrestiden har hyresvärden en underhållsplikt, vilken innebär att hen ska se till att hålla lägenheten i fullt brukbart skick (se 12 kap. 9 § JB och 12 kap. 15 § JB). Att se till att vitvaror som tvättmaskiner fungerar ingår i denna underhållsplikt (se 12 kap. 18 a § sjunde stycket första punkten JB). Om hyresvärden inte fixar bristen har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran (se 12 kap. 16 § första punkten JB jämfört med 12 kap. 11 § tredje punkten JB).

Mitt råd till dig är alltså att fortsätta kontakta hyresvärden och informera hen om skyldigheten att reparera tvättmaskinen. Du kan även påtala att du annars har rätt till en nedsättning av hyran. Om hyresvärden inte går med på en nedsättning av hyran finns en möjlighet att deponera ett belopp hos Länsstyrelsen, i ett sådant fall råder jag dig att först ta kontakt med dem så att du inte deponerar ett för stort belopp. Det kan även vara en bra idé att ta kontakt med hyresnämnden om hyresvärden skulle vägra reparera tvättmaskinen eller gå med på en hyresnedsättning. Mer information om en ansökan till hyresnämnden kan du se här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare