Vilka rättigheter har man som konsument när en vara inte levereras?

Hej,

jag beställde skor från en hemsida, när jag skulle hämta upp skorna hos ombudet fick jag höra att de hade haft inbrott och att mitt paket var stulet. Jag hörde av mig till butiken och kräver ersättning för skorna, de hävdar att jag måste vänta för att de har hört av sig till transportören. Jag borde väl få ersättning för skorna, då jag redan betalat för dem men inte fått någon vara?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt köp regleras av konsumentköplagen, då det i enlighet med 1 § konsumentköplagen är fråga om en lös sak som näringsidkare säljer till en konsument. Viktigt att veta är att reglerna i konsumentköplagen inte går att avtala bort till konsumentens nackdel, utan rättigheterna du har enligt den här lagen gäller som minimum.

Enligt 9 § konsumentköplagen föreligger dröjsmål om varan inte avlämnas och detta inte beror på köparen. Eftersom att dina skor inte har levererats är det alltså fråga om dröjsmål som beror på säljaren, trots att anledningen till dröjsmålet är brott. Det här innebär att du som konsument enligt 10 § konsumentköplagen kan välja att antingen kräva att säljaren fullgör sin förpliktelse att leverera skorna enligt 12 § eller att häva köpet enligt 13 §. Häver du köpet innebär det att prestationerna ska återgå, och att du alltså ska få tillbaka dina pengar.

Enligt 12 § konsumentköplagen får du kräva fullgörelse av köpet. Detta förutsätter dock att säljaren inte har hinder som denne inte kan styra över. I och med att säljaren i ditt fall har kontaktat transportör och i och med att inbrott inte är något de kan kontrollera, är du nog så illa tvungen att avvakta för leverans. Om varan inte avlämnas inom skälig tid efter att du krävt att de ska leverera dina skor, har du dock rätt att häva köpet enligt 13 § konsumentköplagen.

Det är svårt att svara på hur lång tid som ska ha gått, men efter en viss tid har du alltså rätt att få pengarna tillbaka om de inte kunnat avlämna varan. Efter några veckor skulle jag hänvisa till 13 § konsumentköplagen och kräva tillbaka pengarna ännu en gång, och vara tydlig med att det gått oskäligt lång tid.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare