FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/06/2021

Vilka regler gäller för de försäkringar man har?

Hej! fick vid tillfälle så lågt blodtryck att jag svimmade och föll och slog i nacken (blodtrycket fixat) men nu över ett år senare svåra smärtor i nacken. har varit och röntgat nacken vid två tillfällen och fått endast besked att det ser inte bra ut. Har så ont att jag får stötta huvudet med handen i mellan åt. Har tidigare spelat golf i 43 år och skött min fastighet, inget av detta funkar längre. Har en massa olika försäkringar i Folksam men vet inte vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad tråkigt att höra att det blev sådana konsekvenser av ditt fall!

Angående dina försäkringar så är de gällande regelverken för försäkringar de avtalsvillkor som försäkringsbolaget (i ditt fall Folksam) använder sig av för att bedöma en skada eller ersättning för en skada.

De flesta försäkringar har ett skydd för olycksfall i hemförsäkringen men det kan även finnas tillägg, alltså särskilda olycksfallsförsäkringar, som täcker mer. För att veta vad dina försäkringar täcker för skador och hur dessa ersätts och vad du ska göra för att erhålla den gäller det att kontrollera vilka gällande försäkringar du har, vilka du hade vid olycksfallet och vad avtalsvillkoren säger. Det är därför svårt att besvara din fråga med större detaljrikedom än så. Vi har inget sätt att veta vilka försäkringar just du har och kan inte besvara hur villkoren ser ut för dem.

Förhoppningsvis har du fått lite hjälp på vägen i alla fall!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

AnnaSara JariusRådgivare