Vilka regler gäller vid köp av vara utan öppet köp och bytesrätt?

Jag köpte en snowboardjacka på rea och det stod uttryckligen vid köpet att det inte är bytesrätt eller öppet köp på reavaror. Efter att Jag åkt med jackan i ett par dagar så inser jag att den suger upp väldigt mycket vatten. Så jag gick tillbaka till affären för att byta den mot en bättre jacka men expediten säger att jag inte har rätt att byta den eftersom den var på rea. Vad gäller?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Öppet köp och bytesrätt är något som affärerna själva styr, därför kommer du inte ha rätt till varken öppet köp eller bytesrätt om affären uttryckligen avtalat bort det vid köp av en viss vara. Dock har du alltid rätt att reklamera en vara om du anser att den är felaktig.

Öppet köp och bytesrätt

Konsumentköplagen (KköpL) reglar många situationer mellan konsumenter och näringsidkare (t.ex. affärer). När det gäller rätt till öppet köp och bytesrätt regleras detta dock inte i KköpL eller någon annan lag, vilket innebär att affärerna kan bestämma reglerna som gäller för öppet köp och bytesrätt. Det är vanligt att affärer har bestämmelser som säger att du exempelvis inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen eller att vissa varor i en butik kan vara undantagna från öppet köp eller bytesrätt.

Reklamera felaktig vara

Oavsett om du har rätt till öppet köp eller bytesrätt har du alltid rätt att reklamera en vara som är felaktig. Fel i vara regleras i 16-34 § KköpL. Om du anser att det är något fel på din jacka har du alltså en möjlighet att hävda det är fel i vara och ha en chans att reklamera den.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare