Vilka skäl är giltiga för att avbryta en provanställning?

Hej. har en fråga, i mitt anställningsavtal står det så här.

Detta avtal avser en Tillsvidareanställning som fastighetsskötare/snickare fr.o.m 2020-03-16.

Det är en prövotid på sex månader i början av din anställning.

vad gäller? har nu fått sparken för att jag tog upp om milersättning till jobbet, och då sparka dom mig och hittade på massa lögner istället om varför jag fick sparken.

fick 2 veckors uppsägningstid, där det står att jag haft dålig attityd och dålig arbetsmoral enligt kunderna jag jobbat hos. Har frågat kunderna om detta och dem har inte klagat något på min attityd eller arbete.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utifrån formuleringen i ditt anställningsavtal verkar du ha ingått ett avtal om provanställning. Provanställningar är en tillåten form av visstidsanställning som regleras i 6 § LAS. Där framgår att en provanställning får vara högst sex månader och att den får avbrytas även före prövotidens utgång, om inte annat har avtalats. Med tanke på att du skrev på avtalet den 16 mars i år har sex månader inte passerat vid datumet du ställde din fråga och du var således fortfarande provanställd när din arbetsgivare valde att avbryta anställningen.

Vid ett avbrytande av en provanställning finns det inte något krav på saklig grund för uppsägning eller liknande, vilket gäller vid uppsägning av tillsvidareanställda, utan arbetsgivaren behöver inte ens ange skälen till varför hen vill avbryta provanställningen i förtid. Utgångspunkten är således att arbetsgivaren kan säga upp arbetstagaren från sin provanställning av vilka personliga skäl som helst. Det finns inskränkningar där avbrytandet inte har ansetts okej, det har i praxis då rört sig om saker som diskriminering och föreningsrättskränkningar.

Mot bakgrund av hur du beskriver situationen verkar det inte föreligga någon typ av diskriminering eller föreningsrättskränkning och din arbetsgivare har i ett sådant fall rätt att avbryta provanställningen i förtid, även med hänvisning till sådana "personliga skäl" som du beskriver.

Din arbetsgivare underrättade dig även om avbrytandet av provanställningen två veckor i förtid och uppfyller således kravet på underrättelse enligt 31 § LAS.

Så som jag bedömer situationen har din arbetsgivare inte gjort något fel eller brutit mot lagen. Jag skulle ändock råda dig att ta kontakt med ditt eventuella fackförbund och förklara den uppkomna situationen för dem. Om du skulle vilja ha hjälp av någon av våra verksamma jurister i ärendet kan du boka det här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare