Vilka skäl är giltiga för att avbryta en provanställning?

Hej, min dotters sambo blev idag inkallad till ett möte med sin chef.

Han har en provanställning på 6 månader och har nu jobbat 4 månader, på ett stort företag med många olika avdelningar och blev för 1 månad sedan förflyttad till en avdelning där det är tänkt att han skulle fortsätta jobba som tillsvidareanställd framöver.

Han har efter 1 månad på denna avdelning kommit in i jobbet ganska bra och trivs. Han blev idag inkallad till sin nya avdelningschef som i princip bad honom att skriva under sin egen uppsägning. Då han inte kunde ha kvar honom pga att det hade uppkommit en situation i förra veckan då min dotters sambo hade ifrågasatt en sak på jobbet, och enligt chefen skulle han inte ifrågasätta något när han var ny, det var i princip bara att lyda order och göra som de andra sa. Man skulle inte vara för kaxig när man var ny, ungefär så förklarade han.

Min dotters pojkvän blev väldigt chockad och frågade varför ingen hade tagit upp detta då det hände, kände sig väldigt ledsen och kränkt och missuppfattad. Skrev under pappret som sträcktes fram till honom och först efteråt ser han att han har skrivit under sin egen uppsägning, vilket inte var hans avsikt. Man kan i princip säga att chefen lurade honom att skriva under.

Vad gäller egentligen om chefen ville avslutats hans provanställning? Hade han kunnat gjort det pga ovan grunder. Till saken hör att företaget anställer ny personal hela tiden och har personalbrist.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En provanställning är en tidsbegränsad anställning som får pågå i som mest sex månader (se 6 § första stycket LAS). En provanställning är en för arbetstagaren osäker anställningsform. Om inte annat har avtalats får arbetsgivaren när som helst under prövotiden avsluta provanställningen (se 6 § tredje stycket LAS). Arbetsgivaren behöver inte ha något särskilt skäl för detta och behöver inte heller uppge skälen för avbrytandet till arbetstagaren.

I princip kan alltså arbetsgivaren avbryta en provanställning med vilka skäl som helst och arbetstagaren har heller ingen rätt att få reda på vilka skäl som ligger bakom beslutet. Det finns vissa undantag till ovanstående; arbetsgivaren får inte avbryta en provanställning i förtid om det sker på grund av diskriminering eller genom en föreningsrättskränkning.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare