FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/06/2021

Vilka tider på helgen får man föra oväsen med en grävmaskin?

Hej

Vi bor i villaområde och ska gräva för pool.

Vilka tider på helgen får man föra oväsen med en grävmaskin med hänsyn för grannarna? Grävningen bör inte ta mer än två - tre dagar totalt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka tider på helgen får man föra oväsen med en grävmaskin?

Det finns inga regler som anger vilka tider man får och inte får gräva på sin tomt. I 3 kap. 1 § jordabalken står dock att den som nyttjar fast egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. Detta betyder bland annat att man inte får föra alltför mycket oväsen. Min rekommendation är därför att ni, trots att ni egentligen får gräva vilken tid som helst på dygnet, endast utför grävningen under dagtid.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare