FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/06/2021

Vilken ångerrätt finns vid avbokning av en kurs?

Hej,

Bokade en gruppsession med terapi då det var något jag trodde var för mig. Det innehöll 2 tillfällen i veckan under 10 veckor fram, där efter så var det 1 gång i veckan resterande året. Allt kostade 85 000kr, jag gick på ett tillfälle och kände direkt att det inte var något för mig. Innan första tillfället så skrev jag på papper och fick en faktura. Efter tillfället meddelande jag direkt att jag inte ville fortsätta.

De sa då till mig att de kommer begära ut 1/10 utav det totala priset, dvs 8500:- för en 3h session. Jag gick in på deras hemsida och ingenstans står det information om detta utan känns som något de kom på på plats. Blev heller inte informerad utav ångerrätt eller hur en eventuellt avhoppning skulle se ut mer än ifall man hoppar av mitten av kursen.

De begär nu alltså att jag ska betala 8500kr för 3h tillsammans med dem vilket jag tycker verkar orimligt. Vad har jag för rätt och vad har de för rätt?

Vet att de kan begära ersättning men 8500:- känns inte som en skälig summa. Har ni något råd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har bokat en kurs via nätet eller telefon har du enligt 2 kap. 12 § 2. st. Distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt. Om kursen redan har startat inom dessa 14 dagar så har företaget rätt att ta ut en kostnad för den del av kursen som redan har utförts. Om du inte har blivit informerad om din ångerrätt är fristen istället 1 år enligt 2 kap. 12 § 4 st. Jag tolkar din fråga som att du inte har fått någon sådan information från den ansvariga för kursen. Det innebär alltså att du har rätt att ångra din bokning av kursen under ett år. Dock behöver du ändå betala för kostnaden för den del av kursen som du redan har utfört, dvs ett tillfälle. Det enda tillfället bör således inte utgöras av 8500 kr utan istället 85 000 kr dividerat med antalet tillfällen hela kursen omfattade.

Hade det varit så att du fått information om din ångerrätt hade den varit 14 dagar, och om du avbokat kursen efter att fristen köpt ut (dvs efter 14 dagar) hade situationen varit en annan. Då hade den ansvariga för kursen inte bara kunnat begära dig på ersättning för det enda kurstillfället utan även för arbete som måste utföras trots avbokningen. Detta framgår inte av lag utan av ett mål i Högsta domstolen från 2002. Om avbeställningen skett på grund av för konsumenten oförutsedda omständigheter utanför dennes kontroll stannar kostnaderna vid det ovanstående. Men om skälen för avbokningen inte är oförutsedda och utom konsumentens kontroll har säljaren av kursen rätt att ta ut avgifter för ytterligare förluster i form av kostnaden för den återstående delen av tjänsten samt förluster som beror på att säljaren underlåtit sig att ta på sig annat arbete eller på annat sätt inrättat sig efter vad som var bokat från början. Det innebär alltså att en konsument faktiskt, i vissa fall, kan bli skyldig att betala för hela tjänsten, trots att den avbeställts.

Men som sagt, i ditt fall har du inte fått någon information om din ångerrätt vilket innebär att du enbart behöver betala för det kurstillfälle du faktiskt nyttjat.

Mitt råd till dig är att du kontaktar ansvarig för kursen och påtalar att du vid bokningen av kursen inte informerades om din ångerrätt, och att den därmed inte hade hunnit löpa ut när du avbokade kursen, vilket innebär att summan du ska betala är den kostnad som det enda kurstillfället faktiskt utgör.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Julia HellquistRådgivare