FrågaÖVRIGTPUL/GDPR07/06/2020

Vilken av UJIKen och det juridiska grundåret är "lättare"?

Hej,

Jag skulle vilja läsa juristprogrammet och det går jättebra för mig i de juridiska ämnena på gymnasiet. Men jag har inte tillräckligt för att komma in på juristprogrammet. Jag har två alternativ antingen gå utvidgad juridisk introduktionskurs eller juridiskt grundår.

Men jag undra vilken som är bäst att gå för att komma in eller på så sätt "lättare" visst är det aldrig lätt. Men vill verkligen komma in men tänker med tanke på den hårda konkurrensen vilken väg är den bästa att gå.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur kan du komma in på juristprogrammet?

Jag vill börja med att säga att det är svårt att ge ett objektivt svar på din fråga eftersom alla personer är olika och tycker olika saker är "lätta". Juridiskt grundår är en kurs av de två första terminerna av juristprogrammet på Uppsala universitet. Eftersom kursen består av de två första terminerna kommer du läsa offentlig rätt och obligationsrätt. Du kommer därmed fokusera på färre rättsområden men gå mer på djupet än vad du hade gjort på den juridiska introduktionskursen. Detta passar vissa bättre än andra och det är därför svårt att säga vad som är "lättast" för dig. Klarar du kursen med VG får du en chans att komma in på tredje terminen på juristprogrammet. Det är dock konkurrens om platserna till kursen juridiskt basår vilket innebär att du måste ha tillräckligt bra betyg eller resultat på högskoleprovet för att komma in.

Den juridiska introduktionskursen (UJIK) som ges på Lunds universitet är en distanskurs på 15 högskolepoäng som du antingen läser på hel- eller halvfart. Denna kursen är mer översiktlig vilket innebär att du läser om fler rättsområden men då mer översiktligt. För att få en plats på juristprogrammet i Lund behöver du få högsta betyg på den avslutande tentan. På antagningen till UJIK så är det ingen konkurrens om platserna vilket innebär att alla som söker blir antagna till kursen.

Beroende på om du har lättare för att läsa om flera saker men att informationen där är förhållandevis översiktlig, eller om du har lättare för att djupdyka på färre saker bör vara avgörande för vad som är lättast för dig. Det ska även beaktas att det till skillnad från UJIKen råder konkurrens på platserna till det juridiska grundåret. Dina betyg kan därför avgöra om du har möjlighet att välja mellan de två, eller om du måste gå UJIKen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare