FrågaFAMILJERÄTTAdoption05/07/2020

Vilken förälder ska jag ärva efter adoption?

Min biologiska pappa är nyligen avliden. Han var tysk medborgare och bosatt i Tyskland. För 2 år sedan adopterades jag av min bonuspappa. Beslut av tingsrätten.

Nu hör mina halvsyskon i Tyskland av sig och ber mig inte kräva ut något arv av min biologiska pappa eftersom han hade skulder.

Har jag rätt i att jag inte har någon arvsrätt av varken kvarlåtenhet eller skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En adoption medför vissa rättsverkningar som påverkar bland annat arvsrätten. Vid en adoption gäller att den som adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar. Om en make eller sambo adopterar den andra makens eller sambons barn ses dock barnet som deras gemensamma.

Eftersom den som adopterats juridiskt sätt ska ses som adoptantens barn innebär det att barnet exempelvis får arvsrätt från adoptivföräldern och inte den tidigare föräldern. (4 kap. 21 § föräldrabalken). Det stämmer alltså som du skriver; du har ingen arvsrätt från din biologiska pappa om du har adopterats av en annan person.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare