Vilken lag gäller när jag hyr ut ett kedjehus och vad behöver jag tänka på vid uthyrningen?

Jag vill köpa ett kedjehus med äganderätt och hyra ut. Viken lag gäller? Är det https://lagen.nu/2012:978#P1S1 - Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad? Vad behöver jag tänka på? Behöver jag få godkänd från grannar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du hyr ett kedjehus som du har äganderätt till gäller precis som du skriver lag om uthyrning av egen bostad.

Du behöver inte få godkännande från dina grannar till uthyrningen. Det är däremot viktigt att allt blir juridiskt korrekt från början vid en andrahandsuthyrning, så att du och hyresgästen inte hamnar i en framtida tvist.

Viktigt att tänka på är att ni bör upprätta ett skriftligt hyresavtal som reglerar allt vad gäller uthyrningen. Lawlines jurister kan hjälpa dig med att upprätta ett hyresavtal.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare