Vilken lag gäller vid försäljning av lös egendom (båt) mellan två privatpersoner genom båtmäklare och vilket ansvar har mäklaren vid ev. fel på varan eller tvister mellan parterna?

Hej,

Vilken lag gäller vid försäljning av lös egendom (båt) mellan två privatpersoner genom båtmäklare och vilket ansvar har mäklaren vid ev. fel på varan eller tvister mellan parterna? Är det Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller? Mäklaren står ju varken som köpare eller säljare på Köpekontraktet så min uppfattning är att det borde vara Köplagen som gäller. Rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen eller konsumentköplagen?

Utgångspunkten vid köp mellan två privatpersoner är som du nämnt köplagen. Huvudregeln är dock inte som du kommer se nedan undantagslös.

Svaret finner du i konsumentköplagen (1990:932) (KkL) 1 §, dels första stycket där lagen anges tillämplig för lösa saker (båt är en lös sak) och dels andra stycket, vari anges att KkL gäller i fall säljaren är privatperson men då den lösa saken förmedlats av en näringsidkare (t.ex. genom båtmäklare eller bilförsäljare). I sammanhanget förstärker det faktum att mäklaren varken står som säljare eller köpare endast dennes roll som förmedlare. Eventuella överenskommelser som att köplagen ska tillämpas eller annars villkor oförenliga med KkL är utan verkan, lagen är tvingande till köparens fördel, sämre villkor för köparen än vad KkL är inte rättsligt bindande (3 § KkL)

Mäklarens ansvar för eventuella fel i båten

Säljaren och näringsidkaren (mäklaren) svarar solidariskt gentemot köparen (Håstad, 2009, s. 228 f.). Med konsekvensen att köparen kan rikta sitt anspråk mot endera part, skulle fel visa sig. Allmänna regler bör dock leda till att mäklaren normalt har regressrätt mot säljaren, dvs. mäklaren kan efter att svarat köparens krav t.ex. i form av prisavdrag eller dylik felpåföljd i sin tur kräva igen pengarna från säljaren enligt förarbetet till lagen (prop. 1989/90:89 s. 61)

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare