Vilken lag reglerar hur många dagar en privatperson ska ha på sig att betala en faktura!

Hej!

En vän till mig pratar om att man som privatkund till ett företag har rätt till 30 dagar netto för faktura. Olika fakturaföretag gör olika. De finns de företag som till privatperson uställer fakturor på 14 dagar netto, andra utställer fakturor med andra tidsspann. Finns det något i lagboken som reglerar detta? Jag har sett att det finns en lag från 2013 som reglerar detta, men den avser företag mot företag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar hur många dagar man ska ha på sig att betala en faktura

Det finns ingen lag som bestämmer hur många dagar en privatperson, dvs en konsument, har på sig att betala en faktura när denne handlat av ett företag. Företag väljer själva sina betalningsvillkor och konsumenten godkänner villkoren genom att handla av företaget. Det är därför viktigt att alltid läsa igenom villkoren när man köper en vara eller en tjänst. En konsument måste betala när företaget begär det, under förutsättning att konsumenten har fått den vara eller tjänst som hon eller han köpt.

Vid fakturering mellan företag har man däremot inte rätt att ge mer än 30 dagars kredittid om man inte avtalat om annat. Detta gäller dock endast mellan företag, och inte mellan företag och konsument.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare