Vilken påföljd kan bli aktuell vid förskingring?

Hur hårt straff får man om man har lånat/ förskingrat 10.000 som inte är ens egna pengar utan som man skulle betala in åt andra men änvände till egna skulder är inte straffad tidigare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara vilken påföljd som kan bli aktuell vid situationen som du beskriver används brottsbalken (BrB).

Vilket brott kan detta röra sig om?

För att det ska röra sig om förskingring måste du haft pengarna på grund av avtal, tjänst (allmän eller enskild) eller en dylik ställning. Att du haft pengarna genom avtal omfattar tex avtal om lån, pantsättning, deposition, reparation, försäljning och köp. Du måste även ha haft en skyldighet att ge tillbaka pengarna eller redovisa för dem. Situationen måste även ha lett till vinning för dig och skada för den som skulle ha pengarna. Alltså att personen lidit ekonomisk skada. Om dessa kriterier är uppfyllda kan det röra sig om förskingring och då är maxstraffet två år (BrB 10 kap. 1 §).

Om du inte haft pengarna genom avtal, tjänst (allmän eller enskild) eller en dylik ställning så blir förskingring dock inte aktuellt. Då kan flera andra brott bli aktuella, tex stöld, olovligt förfogande eller bedrägeri. Men jag vet för lite om situationen för att kunna avgöra vilket brott som kan bli aktuellt i ditt fall.

Vilken påföljd kan bli aktuell om detta rör sig om förskingring?

Om det rör sig om förskingring kan böter eller fängelse bli aktuellt. Påföljden hänger samman med situationen i stort och det förskingrade beloppet. Exakt vilken påföljd som kan bli aktuell är mycket svårt att säga eftersom jag vet så lite om situationen. Men bland annat kan NJA 1992 s. 470 nämnas. I det rättsfallet hade en kvinna som förskingrat ca 200 000 kr blev dömd för grov förskingring och påföljden blev villkorlig dom.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare