Vilken referensränta ska användas när dröjsmålsränta ska beräknas?

Hej

Jag skall yrka dröjsmålsränta enligt räntelagen, diskontot plus 8% , på ett större belopp för tiden 2006-07-20 - 2021-06-10

Eftersom diskontot, Riksbankens referensränta, har varierat per halvår under den aktuella tidsperioden så undrar jag hur dröjsmålsräntan skall beräknas. Skall jag särskilt yrka att räntan för hela perioden skall beräknas med hänsyn till det aktuella diskontot för varje år ? Eller är det så att det är diskontot per 21-06-10 som gäller för hela perioden ?

Tacksam för vägledning.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dröjsmålsränta innebär att du som borgenär har rätt att ta extra betalt för den tid gäldenären inte betalar fakturan eller skulden efter förfallodatumet för skuldens betalning. Dröjsmålsräntan börjar löpa automatiskt omedelbart dagen efter förfallodagen för skuldens betalning, se 3 § Räntelagen.

Dröjsmålsräntan är 8% högre än Riksbankens referensränta, se 6 § Räntelagen.

Referensräntan har under dröjsmålstiden ändrats. I det här läget ska du som borgenär beräkna dröjsmålsräntan med hänsyn till den senast gällande referensräntan, det skriver Högsta domstolen i rättsfallet NJA 2007 s. 742.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare