Vilken regel ska tillämpas, lag eller förordning?

Hej! Jag har en fråga där jag undrar vad man ska tillämpa om man till exempel har en lag som strider mot en bestämmelse i förordningen, vilken av dessa bestämmelser ska man tillämpa och varför isåfall? Jag vet ju att lagar beslutas av riksdagen och förordningar kommer från regeringen och att förordningar är regeringens sätt att meddela kompletterande föreskrifter och tydliggöra områden som regleras i lag. men Vad ska man tillämpa?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hierarki mellan olika regler

I Sverige finns olika typer av regler som tillkommer på olika sätt. Grundlagar och lagar stiftas och ändras av riksdagen, förordningar av regeringen och andra föreskrifter av myndigheter eller kommuner efter bemyndigande från riksdagen eller regeringen (8 kap. 1 § regeringsformen). Hierarkin mellan de olika reglerna ser enligt huvudregeln ut som följande:

Grundlag

Lag

Förordning

Föreskrift

Grundlag gäller alltså före vanlig lag, och vanlig lag gäller före både förordningar och föreskrifter. Det finns dock undantag från detta. Det kan framgå av en lag att den är subsidiär till andra lagar eller förordningar. Detta innebär att en bestämmelse i en sådan lag kan åsidosättas till förmån för en bestämmelse i en förordning som reglerar samma sak. Två exempel på detta är förvaltningslagen (se 4 §) och lagen om anställningsskydd (se 2 §).

Slutsats

Svaret på vilken regel som ska tillämpas beror alltså på vilken lag eller förordning du utgår ifrån. Om det i lagen framgår att den är subsidiär i förhållande till en bestämmelse i en förordning gäller förordningen. Om det inte framgår av lagen att den är subsidiär gäller lagen före förordningar i enlighet med regelhierarkin.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare