FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2021

Vilken säkerhetsklass kommer straffet avtjänas i?

Hej!

Jag fick ett fängelse straff på 1 år 3 månader för frihetsberövande det betyder att jag sitter 2/3 av mitt straff. Vilket betyder 10 månader och har redan suttit 2 månader 20 dagar. Min fråga är i vilken säkerhetsklass kommer jag att avtjäna straffet? Mina 7 månader 10 dagar ?

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förmågan att inte rymma samt huruvida det har förelegat fritagningsförsök avgör vilken säkerhetsklass en anstalt har, inte i hur många månader man avtjänar sitt straff. Det betyder att varje klient bedöms individuellt för att den ska hamna på rätt anstalt.

Säkerhetsklass 1

Denna klass är den högsta säkerhetsklassen med slutna anstalter. Anstalter i säkerhetsklass 1 utrustas för att klara mycket riskfyllda intagna. De är speciellt anpassade för intagna som Kriminalvården anser har en särskilt hög risk för rymning eller fritagning.

Säkerhetsklass 2

Dessa anstalter har lägre säkerhetsnivå eftersom risken för rymning/fritagning är mindre. Anstalter inom denna kategori kan ha olika former av övervakning samt kontroll.

Säkerhetsklass 3

Anstalterna i denna säkerhetsklass saknar egentliga rymningshinder.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare