Vilken tjänstgöringsgrad gäller vid inlasning?

Hej

Om en medarbetare har ett långtids vikariat på 75% och blir inlasad (inkonverterad) under vikariatet men har arbetat mycket mertid och övertid under vikariatet. Vilken % blir han eller hon i så fall inlasad på?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken tjänstgöringsgrad som gäller vid inlasning.

För en arbetstagare som blivit inlasad gäller som huvudregel samma villkor för tillsvidareanställningen som hen hade under sin tidigare anställning. Detta förtydligades i AD 2015 nr 26 där domstolen skulle bedöma en anställds tjänstgöringsgrad då personen tidigare hade arbetat som timvikarie men senast arbetat heltid. Domstolen förtydligade att bedömningen skulle göras med utgångspunkt i vad som gällde vid omvandlingstidpunkten, det vill säga när anställningen gick från ett vikariat till tillsvidare.

Svaret på din fråga är alltså att anställningen som övergår till tillsvidareanställning har samma tjänstgöringsgrad som tidigare, det vill säga rimligen 75%.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars kan du alltid höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare