FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev08/03/2021

Vilken typ av dokument bör upprättas vid utlåning av pengar till sambo?

Hej, om jag ska låna ut 350,000 till min sambo vilka dokument bör jag och han skriva oss emellan? Vi bor i ett hus men jag äger inte huset utan betalar en överenskommen hyra. Han har dessutom en dotter sedan tidigare. Jag står skriven på adressen men i övrigt finns inga avtal oss emellan.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man ska låna ut pengar till någon annan är det lämpligt att upprätta ett skuldebrev för att undvika framtida tvister och tveksamheter. Ett skuldebrev utgör en skriftlig handling om utlåning av pengar och upprättas främst för att tjäna som bevis. Ert avtal om att låna ut pengar ligger alltså till grund för skuldebrevets upprättande. Genom skuldebrevet kan ni klargöra vilka villkor som gäller för lånet, exempelvis ränta, återbetalningsplan och förfallodag m.m.

Eftersom du planerar att låna ut relativt stor summa pengar och för att allting ska bli så korrekt som möjligt, rekommenderar jag dig att boka en tid hos en av våra jurister som kan hjälpa till med skuldebrevet. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare