Vilken uppsägningstid gäller?

Hej. Jag och min sambo hyr en lägenhet i andrahand som är en hyresrätter. I avtalet vi skrev att vi har 2 månader uppsägningstid. I mitten av oktober, min hyresvärd skickade meddelande till mig med info att hon var uppsagd av lägenheten till den 31 januari och hon frågade också om vi skulle kunna lämna lägenheten den 28 januari istället. Jag godkände meddelande och informerade henne att vi hör av oss gällande flyttnings datum som hon godkände också. Sedan under November vi har informerat hyresvärden att vi har hittat en lägenhet och att vi ska flytta under December och betala hela December eftersom jag räknade 2 månaders uppsägningstid (November och December). Nu säger hyresvärden att vi måste betala Januari också eftersom meddelande var bara en information inte en uppsägning. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om inget annat avtalats så kan en uppsägning vara muntlig om det är hyresgästen som gör uppsägningen och om hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Har ni något erkännande på uppsägningen, till exempel mejl eller sms eller liknande är den giltig. Ifall ni skickat informationen skriftligen så gäller den direkt.

Reglerna kring uppsägning återfinns i Jordabalken. Där står det att uppsägning ska ske tre månader före upphörandet av avtalet. Dock kan kortare tid förhandlas, vilket ni gjort genom att skriva in två månader i avtalet.

Vad som är uttryckt i avtalet är relevant. Generellt är det så att avtalet ska upphöra att gälla vid månadsskiftet x månader efter uppsägning. Om du meddelat uppsägning i november så innebär detta alltså att du är skyldig att betala även för december och januari. Du får såklart även bo där under tiden och göra avdrag för de tre dagar som ni inte kan bo där.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, du är välkommen med nya frågeställningar i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare