Vilken uppsägningstid gäller för en bostadslägenhet?

Hej, En fråga om uppsägningstid. En bostadshyresgäst utan besittningsrätt blir uppsagd för avflytt. Vilken uppsägningstid gäller. På avtalet står tre månader men är det inte alltid nio månader för hyresvärden? Letar i hyreslagen men hittar inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till jordabalken (JB).

Vilken uppsägningstid gäller för en bostadslägenhet?

Huvudregeln är att ett hyresavtal gäller för obestämd tid. Ett sådant avtal ska sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § JB). Ett hyresavtal som löper på obestämd tid har, om inte annat avtalats, en uppsägningstid på tre månader för bostadslägenheter och nio månader för lokaler (12 kap. 4 § JB). Även om längre uppsägningstid har avtalats får hyresgästen i en bostadslägenhet alltid säga upp avtalet med en uppsägningstid på tre månader (12 kap. 5 § JB).

Detta innebär alltså att om inget annat avtalats är uppsägningstiden för både hyresgästen och hyresvärden tre månader för en bostadslägenhet. Du skriver i din fråga att det av avtalet framgår att uppsägningstiden är tre månader. Det är alltså tre månaders uppsägningstid som gäller, oavsett om hyresgästen eller hyresvärden säger upp avtalet. Regeln om nio månaders uppsägningstid gäller endast för lokaler, inte för bostadslägenheter.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare