Vilken uppsägningstid gäller för uthyrning av bostadsrätt?

Hej. Vi hyr en lägenhet andrahand som inneboende ( bostadsägaren bor inte med oss men avtalet är som inneboende). Avtalet gäller från 2019/08/18 tills 2020/08/18 alltså för 1 år, och lägenheten är en bostadsrätt. På avtalet står att uppsägningstid är 3 månader för både hyresgäst och hyresvärd. Samtidigt (samma avtal med lägenheten) hαr vi en garageplats, som har också 3 månaders uppsägningstid. Nu har vi lyckats få tåg på en egen förstahandslägenhet som vi får tillträde till redan den 1:a oktober 2019. Min fråga är vad som gäller angående uppsägningstid på både lägenhet och parkeringsplats. Är jag tvungen att betala hyra för alla 3 månader (även om jag inte bor) och avgift för parkering, eller kan jag hävda att uppsägningen är 1 månad enligt Lagen 2012:978#P2S1 ? Tacksam f;r snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du i din fråga skriver att det handlar om en bostadsrätt kommer lagen om uthyrning av egen bostad (LUEB) att bli tillämplig. Detta förutsatt att er hyresvärd inte har ytterligare bostäder som denne hyr ut till andra hyresgäster.

Vilken uppsägningstid gäller för bostaden?

Lagen är dispositiv vilket innebär att du och din hyresvärd kan avtala fram villkor som ska gälla i hyresavtalet förutsatt att villkoren inte är till nackdel för dig som hyresgäst (2 § LUEB). Enligt lagens bestämmelser har du som hyresgäst rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid och eftersom hyresavtalets villkor blir mindre fördelaktiga för dig som hyresgäst så kan de inte göras gällande (3 § andra stycket LUEB).

Du har alltså rätt att frångå hyresavtalets bestämmelser som avser den tre månader långa uppsägningstiden och säga upp ditt avtal med en månads uppsägningstid.

Vilken uppsägningstid gäller för garageplatsen?

Bestämmelser som reglerar uthyrning av en garageplats hittar vi i jordabalkens (JB) bestämmelser. Även denna lag är dispositiv vilket innebär att du och din hyresvärd är fria att själva avtala om uppsägningstiden. Lagen föreskriver dock en uppsägningstid på normalt tre månader vilket innebär att du inte genom lagen kommer att kunna lämna hyresavtalets villkor på tre månaders uppsägningstid utan avseende (12 kap. 4 § andra stycket JB).

Uppsägningen av garageplatsen behöver inte göras skriftligt eftersom ni inte hyrt den längre än tre månader (12 kap. 8 § JB). Jag skulle dock rekommendera dig att säga upp avtalet skriftligt om du mot förmodan vid ett senare tillfälle skulle behöva styrka när uppsägningen är gjord om du och din hyresvärd skulle ha olika syn på detta.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare