Vilken uppsägningstid gäller när jag har en inneboende?

Hej!

Jag har en släkting inneboende i ett rum i min bostadsrätt. Jag bor också kvar i bostadsrätten. Vi har inget skriftligt kontrakt upprättat utan kom överens om i höstas att vi provar. Men nu känner jag att inte detta fungerar för mig av personliga skäl. Därför undrar jag vilken uppsägningstid som gäller om vi inte kommer överens?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din släkting är inneboende hos dig antar jag att denne även betalar hyra till dig. Därmed anses ni ha ett hyresavtal och då är Jordbalkens 12 kapitel tillämpligt (Jordabalken 12 kap 1 §). Det finns inga formkrav på hyresavtal, vilket innebär att det inte behöver ha upprättats ett skriftligt exemplar för att ert hyresavtal ska anses vara giltigt. Det räcker alltså med att ni kommit överens om att din släkting ska bo hos dig, för att det ska anses vara ett hyresavtal (Jordabalken 12 kap 2 §). I och med att ni har ett avtal, finns det specifika regler som gäller kring uppsägningstiden.

Som jag förstår din fråga har ni inte avtalat om någon specifik hyrestid, och om så är fallet så utgår man från att ert hyresavtal gäller på obestämd tid. Hyresavtal på obestämd tid måste sägas upp för att sluta gälla (Jordabalken 12 kap. 3 § 1 stycket) och har en uppsägningstid om 3 hela månader, om man inte kommit överens om något annat (Jordabalken 12 kap. 4 § 1 stycket 1 punkten). Det innebär att om du säger upp avtalet idag, den 16 februari, gäller avtalet till och med 31 maj och din släkting måste alltså ha flyttat ut innan den 1 juni.

Regeln om uppsägningstiden är dispositiv, vilket innebär att om du och din släkting kommer överens om något annat, så gäller det ni kommer överens om istället.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare