Vilken uppsägningstid gäller vid hyra av bostadsrätt?

Hej,

Jag och min sambo har hyrt en privat villa nu i strax över 2 år.

Det är nu dags för oss att flytta och vi sa upp hyreskontraktet skriftligt igår (2020-08-24) då vi ska flytta in i vår nya lägenhet ~2020-10-01.

Jag har läst mig till att oavsett vad kontraktet säger så har hyresgästen rätt till 1 månads uppsägningstid,

Men vår hyresvärd säger att om han inte lyckas hitta någon ny hyresgäst inom denna månaden blir vi skyldiga att betala för resterande 2 månader (Alltså att det blir 3 månaders uppsägningstid)

Stämmer verkligen det? Låter märkligt att det skall falla på oss.

Med vänlig hälsning

Emil

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga att ni har hyrt villan privat med obestämd tid (tillsvidare) då ni har hyrt så pass länge och då blir Lag om uthyrning av egen bostad aktuell. Sedan att ni inte hyr i andrahand och personer ni hyr av inte hyr ut flera bostäder för då blir jordabalkens bestämmelser aktuella.

Den paragraf som blir aktuell för ert fall är 3 § lag om uthyrning av egen bostad och det är som du skriver. Enligt 2 § så fungerar det som ett minimiskydd för hyresgästen och det betyder att om hyresgästen säger upp hyresavtalet är uppsägningstiden en månad. Om hyresvärden säger upp hyresavtalet är uppsägningstiden tre månader. Det är så på grund av att man vill skydda den svagare parten som anses vara hyresgästen. Dock kan man avtala om en annan uppsägningstid men då gäller det bara om det är för hyresgästens fördel. Så det går att avtal om en längre uppsägningstid för hyresvärden men inte för hyresgästen.

Svar
Det är som du skriver, att det är en månads uppsägningstid som gäller och inget annat, så det hyresvärden säger gäller inte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare