Vilken uppsägningstid gäller vid uppsägning av uthyrd bostad?

Hej! Hyresgästen hävdar att 3 § första stycket privathyreslagen gäller. Enligt henne är det då en månads uppsägningstid för hyresgästen, oavsett om vi skrivit hyreskontrakt på tre månader. Stämmer detta? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller uppsägningstid för en uthyrd bostad. Eftersom du inte preciserat i din fråga huruvida det rör sig om en hyresrätt eller om du hyr ut din egna bostad (alltså villa, bostadsrätt eller annan äganderätt) kommer jag utgå från att du hyr ut din egna bostad i egenskap av privatperson. Vid dessa fall blir privathyreslagen tillämplig men om det rör sig om en hyresrätt blir 12 kap. jordabalken tillämplig. Om du skulle vara hyresvärd till en hyresrätt kan du kommentera under frågan eller skicka in en ny fråga så ska jag försöka besvara den.

Om det rör sig om en bostadsrätt som du hyr ut i "andrahand" för en bestämd tid upphör avtalet som huvudregel att gälla vid hyrestidens slut Ett sådant avtal får dock även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt (3 § 1 stycket privathyreslagen). Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast en månad från uppsägningen (3 § 2 stycket privathyreslagen). Till exempel, om hyresgästen säger upp hyresavtalet den 18 oktober, upphör avtalet att gälla månadsskiftet november-december (30 November).

Det stämmer alltså att hyresgästen får säga upp avtalet med en månads varsel, oavsett vad ni avtalat för hyrestid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare