Vilken uppsägningstid gäller vid uthyrning av bostadsrätt?

Hej

Jag ska hyra ut min bostadsrätt då jag ska prova på ett samboförhållande. Tanken är att hyra ut lägenheten i ett år. Om samboförhållandet inte fungerar och jag vill flytta tillbaka. Kan jag säga upp hyresavtalet när jag vill förutsatt att vi har en 3 månaders uppsägningstid, fastän vi bestämde 1 år från början?

Mvh

Mattis

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör uthyrning av bostadsrätt och det är lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) som är tillämplig. I mitt svar kommer jag att utgå från att du har fått tillåtelse av din bostadsrättsförening att hyra ut bostaden, eftersom att det är ett krav för att det ska vara lagligt.

Vilken uppsägningstid gäller?

Enligt 3 § 2 stycket privatuthyrningslagen gäller att hyresgästen alltid har rätt till 1 månads uppsägningstid. Detta är ingenting som kan avtalas bort utan den lagregeln är tvingande till hyresgästens fördel. Vad gäller dig som hyresvärd gäller att du som utgångspunkt har rätt till en uppsägningstid om 3 månader, men det går att avtala om en längre uppsägningstid än detta.

Vad gäller i ditt fall?

Jag uppfattar det som att ni inte har avtalat om någon uppsägningstid, men att ni kommit överens om en uthyrningstid om 1 år. Det som gäller är alltså att du har 3 månaders uppsägningstid. Om ditt samboförhållande inte skulle fungera och du vill flytta tillbaka till din lägenhet måste du alltså meddela hyresgästen om detta senast 3 månader i förväg.

Har du fler frågor är du välkommen att ställa en till!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare