Vilken uppsägningstid gäller vid uthyrning av privatbostad?

Hej! Jag hyr en villa privat tillsvidare, inget slutdatum fastställt i hyreskontraktet.

I hyreskontraktet står det att jag har tre månaders uppsägning. Är det inte privatuthyrningslagen som ska tillämpas här?

Båda ägarna har signerat kontraktet, den ene har egen firma men inte den andre. Den som inte har firma är den jag betalar hyran till varje månad. Då borde det vara privat?

Har jag rätt till en månads uppsägning i mitt fall?

Vad gör jag om de vägrar?

Mvh

Linda Silja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar

vilken lag som äger tillämpning när det gäller din hyrda bostad som ägs av en person som är näringsidkare och en person som inte är det om du verkligen har 3 månaders uppsägningstidoch vad som händer om din hyresvärd inte accepterar den kortare tiden enligt privatuthyrningslagen

Sammanfattning av svaret på din fråga

Antagligen är det så att din hyresvärd hyr ut till er enligt privatuthyrningslagen och att ni därav har rätt till en kort uppsägningstid. Detta är dock svårt att säga exakt utifrån uppgifterna i din fråga - men det är mycket som talar för det.

För att summera framstår det därtav som sannolikt att ni har rätt till en kortare uppsägningstid och inte ska behöva betala hyra under en 3 månader lång uppsägningstid enligt det avtal ni skrivit på.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om uthyrning av villor som ägs av privatpersoner i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i privatuthyrningslagen (PtuL), detta är också antagligen den lag som äger tillämpning i ditt ärende.

1. Privatuthyrningslagens tillämpningsområde

För att privatuthyrningslagen ska vara tillämplig i ditt fall krävs det bland annat att de som hyr ut huset inte gör detta som en del av en näringsverksamhet enligt PtuL 1 §, vilket du också är lite inne på i din fråga.

Att en av ägarna till huset driver en enskild firma behöver inte i sig innebära att huset också hyrs ut som en del av denna verksamhet. Därtill kan det faktum att den andra ägaren till huset inte har en firma och tar emot hyresbetalningarna tala för att huset hyrs ut privat och att PtuL äger tillämpning.

Däremot är det viktigt att tänka på att PtuL inte äger tillämpning om det är så att den som äger huset också hyr ut en annan bostad. Om så är fallet betraktas enbart den först uthyrda bostaden som uthyrd privatbostad enligt PtuL 1 §.

Med andra ord finns det mycket som talar för att det hus du hyr ska behandlas som en privatbostadsuthyrning, men detta förutsätter också att dina värdar inte hyr ut flera hus.

2. Uppsägningstid enligt privatuthyrningslagen

Om man nu utgår från att detta är en uthyrning enligt PtuL har du som hyresgäst rätt till en uppsägningstid på 1 månad enligt PtuL 3 §. Det avtal som du har skrivit under är inte giltigt rörande uppsägningstiden på grund av PtuL 2 §. I paragrafen framgår att alla avtalsvillkor som ger hyresgäster sämre rätt än vad PtuL gör är ogiltiga.

Mer exakt innebär en eventuell uppsägning av avtalet att det upphör det månadsskifte som kommer tidigast efter att 1 månad gått från uppsägningen. Ett exempel på detta är att ni säger upp avtalet den 15 februari. Då kommer avtalet att gälla till månadsskiftet mars-april.

3. Om din hyresvärd vägrar acceptera en månads uppsägningstid

Om det är så att din hyresvärd vägrar att acceptera att du har 1 månads uppsägningstid istället för de avtalade 3 månaderna och ändå kräver dig på betalning kan detta i längden också leda till att värden begär handräckning för pengarna hos kronofogden.

Men med tanke på att du antagligen enligt PtuL har "lagen på din sida" verkar det inte särskilt sannolikt att en talan inför domstol skulle vara framgångsrik för din hyresvärd.

Mitt råd till dig är därför att i första hand diskutera detta med hyresvärden och förklara varför du anser dig ha rätt till kortare uppsägningstid, och att i andra hand söka vidare rådgivning hos hyresnämnden och andra specialiserade organisationer eller hos oss på lawline.

Einar DahlbergRådgivare