FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/01/2021

Vilket ansvar har kommuner för snöröjning av cykelbanor

Undrar om kommunen är skyldig att underhålla cykelbanor vintertid,så att dessa är säkra att färdas på.Cyklade omkull på ishal cykelbaha inom tätort.Inte ett uns sand eller vägsalt var pålagt.Slog hål på knät med blodvite.En mängd olika regler och lagar reglerar vad som gäller ? Plan och bygglagen Vägtrafikkungörelsen,Transportstyrelsen,m fl ? Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!
Din fråga kan besvaras relativt kort, det är kommunens skyldighet att se till att gator och allmänna platser är framkomliga utan oangelägenhet för människors hälsa. Där ingår snöröjning av bl.a. cykelbanor. Om man vill fördjupa sig inom just den här frågan så kan jag rekommendera Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning, framförallt paragraf 2. Att kommunen brister i denna fråga kan leda till skadeståndsansvar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare