Vilket brott rör det sig om när alla varor inte skannats i butik?

Hej jag fick gå på en affär för att handla och jag gick till självbetalningar kassan och så fick jag skanna några vågarna och de andra tänkte att det skulle scannas Automatisk när de är två varor som är likadant så jag var på väg ut så sa personalen mig till få kontrollera din kvitto . Men jag skulle komma till personal och berättar att några gick inte att betala så han tänkte att jag skulle gå ut med varor utan att betala de, så han fick kontrollera kvitton och din stämmer inte med kvitton den som finns i påsen så sa jag till honom att du kanske hjälpa mig att jag betala allt på en gång med eran kassan så han ba nej jag ska ringa vakten och så kommer vakten o jag fick berätta allt som hade hänt då fick de ringa polisen också de kommer och ställer frågor och allt möjligt men till sist fick jag betala resten som varor som var obetalda och polisen sa att de kommer och skicka brev till mig. min fråga är ju att vilken brott ska jag få efter det här situationen. Beloppet på köpet ligger på 270kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna beträffande din fråga återfinns i Brottsbalken (BrB)

Brottsrubricering

Enligt 1 kap 2 § BrB måste ett brott ha skett med uppsåt, så länge inte lagen säger annat. Uppsåt innebär att man har utfört handlingen med avsikt. Vissa brott kräver inte uppsåt, men detta är inte aktuellt i ditt fall.

Det brott som skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är ringa stöld, enligt 8 kap 2 § BrB. Detta på grund av värdet på varan samt att det inträffade i en butiksmiljö. Högsta domstolen har konstaterat att gränsen för ringa stöld går vid 1 250 kr (se här). Men för att kunna avgöra om det föreligger en ringa stöld måste man i första hand titta på kriterierna för huvudbrottet som är stöld, enligt 8 kap 1 §. Stöld förutsätter att du olovligen tagit varor som tillhör butiken och att du haft uppsåt att tillägna dig det stulna. Dessutom ska detta inneburit skada för butiken.

Frågan blir nu om alla kriterier för stöld är uppfyllda?

För att kunna hållas ansvarig för brottet måste alla kriterier vara uppfyllda. Som jag förstår, så har du i ditt fall inte haft uppsåt till att tillägna dig varorna eftersom du uppfattat det som att varorna skannas automatiskt när det rör sig om likadana varor. Dessutom uppfattar jag det som att du var påväg till personalen för att berätta att vissa varor inte gick att skanna, men att du istället uppfattades av personalen som att du var på väg ut. Inte heller i detta fall har du haft uppsåt att tillägna dig varorna. Du tog alltså inte varorna i syfte att inte betala för dem, utan det uppstod ett missförstånd. Det saknas därför uppsåt och alla kriterier är inte uppfyllda. Om polisen väljer att gå vidare med förundersökningen, så är det en åklagare som fattar ett beslut i om åtal ska väckas eller inte. Om det inte finns tillräckligt med bevis för att du haft uppsåt kommer du inte kunna fällas till ansvar.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen åter med ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Fawzia HassounRådgivare