FrågaSKATTERÄTTArvsskatt29/08/2020

Vilket lands lag gäller vid arvutdelning?

Hejsan, min son har dubbelt medborgarskap, svensk och belgiskt. Han är skriven i Sverige. Om han ärver sina farföräldrar i Belgien, måste han då betala belgiskt arvsskatt eller kan han åberopa svensk lag och inte skatta för sitt arv? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt ska lagen i det land där den avlidne hade hemvist tillämpas på arvet, det innebär att om den avlidne hade hemvist i Belgien ska också belgisk lag tillämpas. Om det av samtliga omständigheter framgår att den avlidne vid sin död uppenbart hade närmare anknytning till ett annat land, ska dock lagen i det landet tillämpas. Genom arvsförordningen finns även en möjlighet för en person att välja vilket lands lag som ska tillämpas på dennes arvet. En person kan genom ett särskilt lagvalsförordnande i ett testamente ange att lagen i det land där hen är medborgare vid tidpunkten för sitt val eller vid sin död ska tillämpas på arvet. Det är dock inte möjligt att välja ett annat lands lag än medborgarskapslandets (EU-förordning nr 650/2012). Är hans farföräldrar inte medborgare i Sverige kan de alltså inte heller förordna att svensk lag ska tillämpas på arvet.

Det finns inte någon arvsskatt i Sverige, varken på arv från utlandet eller från en arvlåtare som är bosatt i Sverige, (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Detta gäller sedan januari 2005, då lagen om arvsskatt och gåvoskatt upphävdes. Det innebär att din son inte kommer att betala någon skatt på själva överflytten av arvet från dödsboet till hans egna ägor. Det som istället kan ske är då att det blir fråga om beskattning i tidigare eller senare led. Det kan alltså vara så att arvet ska beskattas i Belgien enligt belgisk lag.

Då din son bor i Sverige så omfattas han av svensk skattelagstiftning. Men han kan även omfattas av utländsk skattelagstiftning beroende på hur stark anknytning han har till landet som han ska få pengar ifrån. Det framgår inte hur pass stark anknytning din son har till Belgien.

Sammanfattningsvis är det inte arvingarnas medborgarskap och bosättning som avgör frågan om vilket lands lag som används, utan det är den avlidna personen som avgör. Jag har tyvärr ingen kunskap om de belgiska arvreglerna och kan därför inte ge dig vidare rådgivning än så. Själva överflytten av arvet från dödsboet till arvingen i Sverige är dock skattefritt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare