FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/05/2021

Vilket marknadspris är aktuellt vid försäljning av en samägd fritidsfastighet?

Min syster o jag fick vårt fritidshus 50% vardera i gåva av vår mamma. Året var 2015, marknadspriset var 1,6 milj. Om jag idag vill lösa ut min syster vilket pris gäller? Dagens marknadspris eller det från 2015? Gåvobrev skrevs 2015 o mäklare gjorde en värdering då.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Du och din syster borde ha samäganderätt till fritidsfastigheten och utgångspunkten är att du och din syster äger en ideell del av fritidsfastigheten, vilket i detta fallet är 50 % var. Som huvudregel kommer ni båda vid en försäljning av fastigheten ha rätt till er andel (50 %) av försäljningspriset. Det enda som jag möjligen kan tänka mig kan påverka detta är om ni avtalat om något annat eller det framgår något annat i ett gåvobrev från er mor, t.ex. att ni endast ska få 50 % var av 1,600,000 kr vid en framtida försäljning av huset. Men huvudregeln är att ni får hälften var av försäljningspriset, alltså dagens marknadspris.

Samäganderätt

Äganderätt till egendom som ägs av fler än en person kallas samäganderätt. Regler om samäganderätt finns i Samäganderättslagen. Samäganderätt kan uppkomma på olika sätt, bland annat om två eller flera personer köper en fastighet tillsammans eller att flera personer ärver, eller får i gåva, en fastighet gemensamt. Samäganderätt har vissa rättsföljder, exempelvis måste du och din syster vara överens om att ni vill sälja fritidsfastigheten, 2 § Samäganderättslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare