FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/08/2018

Vilket skadeståndsansvar har en kommissionär i förhållande till sina kommittenter och kunder?

Hej.

Vilket ansvar har jag? Jag har en enskild firma som säljer begagnade barnkläder på kommission. Försäljningen sker i en lokal som jag tillfälligt hyr under en helg. Privatpersoner (säljare) lämnar in sina begagnade barnkläder som jag sedan förmedlar/säljer till andra privatpersoner (köpare) som kommer till lokalen och handlar. Kläderna registreras inte på något vis, jag vet alltså inte vilket värde det är på kläderna som respektive säljare lämnar in, kläderna är enbart uppmärkta med ett säljnummer och ett pris (ett säljnummer per säljare). Säljarna får sedan sin vinst utbetald och har möjlighet att hämta de kläder som inte blivit sålda - resten skänks till välgörenhet.

Vilket ansvar har jag för de inlämnade barnkläderna? Om lokalen brinner ner pga ett elfel? Om lokalen brinner ner pga min vårdslöshet? Vid inbrott/snatteri/stöld (inga larm eller liknande finns i lokalen)? Om jag har ett ansvar för kläderna, kan detta ansvar avtalas bort?

Vilket ansvar har jag om en köpare/besökare halkar och bryter benet i lokalen? Om en besökare skadar sig efter att ha fått tex får en hylla över sig, som jag ställt dit och inte förankrat i väggen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket ansvar du har avgörs främst av vilken relation du har med den andra parten. Har ni ett avtal eller inte? Jag kommer därför först gå igenom ditt förhållande till säljarna, sedan till kunderna.

Med säljarna har du ett kommissionsavtal

Det mesta tyder på att du har ett kommissionsavtal med dina säljare. Det innebär att du säljer varorna för deras räkning men i ditt namn. I det fallet är kommissionslagren (KommL) tillämplig. I lagtexten kallas du för kommissionär och dina säljare för kommittenter. Jag kommer utgå ifrån den terminologin.

KommL är tvingande om kommissionären är ett företag och kommittenten en privatperson (2 § 1 st). Det innebär att villkor i ert avtal som är sämre för kommittenten än skyddet som lagen ger inte är giltiga. Du kan alltså inte avtala bort eventuellt ansvar.

Kommissionären har en omsorgsplikt och kan bli skadeståndsskyldig om han bryter mot den

Som kommissionär har du en skyldighet att ta hand om och vara försiktig med varorna. Eftersom du utför uppdraget i egenskap av en firma kan du även vara skyldig att skadeförsäkra varorna (6 §). Det sista beror på vad som vanligtvis gäller inom din bransch.

Om du bryter mot ovanstående skyldigheter kan du vara tvungen att ersätta kommittenten genom att betala skadestånd (43 § första stycket).

Det är upp till kommittenten att visa att han lidit en skada, och att den beror på att du har brutit mot lagen eller avtalet. Om det gäller en brand eller ett inbrott där kläderna förstörts eller försvunnit borde det vara ganska uppenbart. Det är då upp till dig att visa att du inte har varit vårdslös. Om du kan bevisa det behöver du inte betala skadestånd. Det kallas att du har ett presumtionsansvar: skadan presumeras vara ditt fel om inte du kan bevisa motsatsen.

Vad som anses vara vårdslöst är svårt att säga. Lagstiftaren menar att kommissionären inte ska komma undan ansvar om skadan beror på att han inte underhållit fastigheten ordentligt eller inte gjort den tillräckligt säker (prop. 2008/09:88 s. 159).

Kunderna kan kräva ersättning enligt skadeståndslagen

Med kunderna har du inte ett avtal på samma sätt som med kommittenterna. Om de skadar sig i butiken kan de istället kräva ersättning med hjälp av skadeståndslagen. Du kan vara tvungen att betala om du varit vårdslös (2 kapitlet 1 §). Här är det dock upp till kunden att bevisa att så varit fallet.

Återigen är det svårt att säga vad vårdslöshet innebär. Den som erbjuder en lokal dit allmänheten har tillträde (till exempel en butik) anses dock ha ett ansvar för att den är säker. Om det finns en risk för att hyllan ska välta, och du inte försökt minska den risken, skulle kunden alltså ha goda argument för att få skadestånd.

I vissa fall kan ansvaret hamna på fastighetsägaren

Av din fråga är det oklart vilken typ av hyresavtal du har med fastighetsägaren. Om det är han som ansvarar för underhåll och liknande skulle kunderna antagligen ha större chans att få ut skadestånd av honom än av dig, då det är de som måste bevisa vårdslöshet. I förhållande till kommittenterna är risken dock större att du ändå måste betala. Du kan bland annat anses vårdslös för att du hyrt en lokal av en slarvig fastighetsägare. Här är det även främst du som har bevisbördan för att du är oskyldig.

Sammanfattningsvis är frågan om vilket ansvar du har komplicerad och beror mycket på de specifika omständigheterna. Huvudsakligen avgörs det dock av din relation till den drabbade och vem som kan bevisa vad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare