FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/12/2021

Vilket straff får man för smuggling?

Hej. jag har frågor angående ett brott som inträffat om smuggling det är så att min pappa har blivit dömd för det men vill veta hur många år en person kan få om man smugglat

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Smugglingsbrott döms man för enligt lagen om straff för smuggling (smugglingslagen). Svaret på din fråga beror på vad det är för vara som har smugglats. Det finns nämligen specifik reglering för just smuggling av narkotika, vapen och explosiva varor som du kan se nedan.

Smuggling
Där framgår det att den som i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst 2 år, (3 § smugglingslagen).

Detsamma gäller om man i tullen uppsåtligen lämnar oriktiga uppgifter om varan eller underlåter att lämna föreskrivna uppgifter om varan och därigenom ger upphov till fara för att införseln fullföljs i strid med förbudet eller villkoret, (3 § andra stycket smugglingslagen).

Ringa smugglingsbrott
Om brottet dock är att anse som ringa, döms man endast till penningböter, (4 § smugglingslagen). Penningböter är böter med ett fastställt engångsbelopp som är lika för alla. Beloppet är lägst 200 och högst 4 000 kronor, eller som gemensam påföljd för flera brott högst 10 000 kronor, (25 kap. 3 § samt 6 § andra stycket brottsbalken).

Grovt smugglingsbrott
Om brottet dock är att anse som grovt döms man för grov smuggling till fängelse, lägst månader och högst 6 år. Omständigheter som särskilt beaktas gällande om brottet ska betraktas som grovt är exempelvis om gärningen ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning, om gärningen varit av särskilt farlig art eller annars inneburit en allvarlig kränkning av ett betydande samhällsintresse, (5 § smugglingslagen).

Narkotikasmuggling
Därtill finns det ett brott som benämns narkotikasmuggling, som man kan dömas till fängelse för i högst 3 år. Om brottet är ringa, döms man för ringa narkotikasmuggling till böter eller fängelse i högst 6 månader. Om brottet är att anse som grovt, döms man för grov narkotikasmuggling till fängelse i lägst 2 och högst 7 år, (6 § smugglingslagen).

För narkotikasmuggling finns det även synnerligen grov narkotikasmuggling vilket man kan dömas till fängelse i lägst 6 och högst 10 år, (6 § fjärde stycket smugglingslagen).

Vapensmuggling
För vapensmuggling döms man till fängelse i högst 3 år, (6 a § smugglingslagen). Är brottet ringa döms man till böter eller fängelse i högst 6 månader. Är brottet grovt döms man till fängelse i lägst 2 år och högst 5 år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om exempelvis gärningen avsett ett vapen av särskilt farlig beskaffenhet, avsett flera vapen eller ingått som ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt.

Om brottet är att anse som synnerligen grovt, döms för synnerligen grov vapensmuggling till fängelse i lägst 4 och högst 7 år. Vid bedömningen av om brottet är synnerligen grovt ska det särskilt beaktas om gärningen avsett ett stort antal vapen eller flera vapen av särskilt farlig beskaffenhet, (6 a § smugglingslagen).

Smuggling av explosiva varor
Om gärningen avser explosiva varor, döms man för smuggling av explosiv vara till böter eller fängelse i högst 3 år. Om brottet är ringa, döms för ringa smuggling av explosiv vara till penningböter. Om brottet är att anse som grovt, döms för grov smuggling av explosiv vara till fängelse i lägst 2 och högst 5 år, (6 b § smugglingslagen).

Om brottet är att anse som synnerligen grovt, döms man för synnerligen grov smuggling av explosiv vara till fängelse i lägst 4 och högst 7 år, (6 b § fjärde stycket smugglingslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare