FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/08/2018

Vilket straff ger terrängkörningslagen och har jag rätt att få ut förundersökningen?

Hej! Jag är kallad till Tingsrätten för brott mot terrängkörningslagen, Lagrum 1 § 2 st och 4 § terrängkörningslagen (1975:1313) i lydelse före 1 juli 2017 samt NFS 2013:10 2 §, p11. Vad är det för straffskala för detta brott? Har jag rätt att få ut handlingar som polisförhörsprotokoll, vittnesförhörsprotokoll, karta, och om det finns andra förundersökningsprotokoll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad är det för straffskala på detta brott?
Du kan få böter för handlingar som strider mot förbud som är upprättade i enlighet med terrängkörningslagen, se 4 §.

Om dina handlingar kan anses vara exempelvis tagande av olovlig väg (12 kapitlet 4 § brottsbalken) eller skadegörelse (12 kap. 1, 2 eller 3 §§ brottsbalken) ska du istället dömas för det. Där är maxstraffet 6 månaders fängelse respektive 2 års fängelse.

Har du rätt att få ut dokument som hänför sig till förundersökningen?

Du har inte alltid rätt att få ut dokument som hänför sig till förundersökningen.

Dokument som hänför sig till en förundersökning är att anse som allmänna handlingar, enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen, eftersom det är handlingar som upprättats hos en myndighet. En handling anses dock inte upprättad hos myndigheten förrän ärendet som den hänför sig till har slutbehandlats (2 kap. 7 § tryckfrihetsförordningen). Därför måste polisen ha slutbehandlat just de dokumenten du vill begära ut.

Enligt 18 kapitlet 1 § offentlighets-och sekretesslagen råder sekretess på förundersökningar som rör brottmål och sekretessen gäller fram till dess att förundersökningen är avslutad. Enligt 10 kapitlet 3 § offentlighets-och sekretesslagen gäller inte sekretess mot part i ett mål om det inte av allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. Det betyder att du möjligtvis inte kommer kunna få ut dessa dokument med en gång eftersom det kan betyda men för förundersökningen.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare