Vilket straff kan man få för innehav av bensodiazepiner?

Jag och min sambo fick påhälsning från polisen igår då vi beställt ett paket som blivit stannat i tullen.inrikes 36 subutex för eget bruk endast.sedan fann dom ca 20 benzo tabletter i bostaden. Vi båda har erkänt eget bruk. Vilket straff kan väntas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bensodiazepiner är en substans som ska anses som narkotika enligt narkotikastrafflagen (Bilaga 1 Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika). Om man uppsåtligen innehar narkotika gör man sig skyldig till narkotikabrott. För narkotikabrott kan man dömas till påföljden fängelse i högst tre år (1 § NSL). Om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa ska istället dömas för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL). Att inneha en mängd narkotika som tyder på användning endast för eget bruk talar för ett ringa narkotikabrott. Även vilken sorts narkotika man innehar påverkar vilket brott som blir aktuellt, där bland annat heroin och kokain på grund av sina mycket vanebildande egenskaper bedöms strängare än vissa andra substanser. Hur just ert innehav kommer bedömas kan jag tyvärr inte svara på.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare