Vill hämta mitt arvegods hos den dödes sambo

När min mor gick bort för ett drygt år sedan, visade det sig att hennes sambo har sk besittningsrätt i huset, men all kvarlåtenskap och lösöre tillföll mig och min bror, problemet är nu att vi fortfarande inte fått komma och hämta mammas tillhörigheter, han menar att han inte vill ha "folk springa" i sitt hus.

Kan han verkligen göra så och vad kan vi göra?

Snälla hjälp oss.

Maria

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom sakerna i huset är er egendom så har ni naturligtvis rätt att hämta sakerna. Ni har dock inte rätt att själva tränga er in i huset utan den före detta sambons tillstånd, annars kan ni göra er skyldiga till hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken)

Om hen vägrar att släppa in er så måste ni vända er till Kronofogdemyndigheten och be om hjälp. Ni ber de om så kallad handräckning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare