FrågaAVTALSRÄTTGåva18/09/2021

Villkora att gåva till barn ska vara enskild egendom

Gåva till barn - pengar till köp av bostadsrätt

Jag vill ge min dotter ca 300 000 kronor att användas till köp av en bostadsrätt. Min dotter har två barn med sin sambo. Dottern och sambon kommer båda att bidra till kontantinsatsen, men genom min gåva kommer dottern att lägga in mer pengar än sambon.

Så här tänker jag: Jag tänker att upprätta ett gåvobrev med lydelsen att gåvan, och det som kommer i gåvans ställe, alltså en del av bostadsrättens värde, ska vara min dotters enskilda egendom.

I fall av att de separerar och ska dela på bostadsrätten ska min dotter få ut sin del av kontantinsatsen, uppräknad med samma värde som prisbasbeloppet har ökat. Är det en lämplig skrivning? Jag vill att själva penninggåvan ska värdesäkras, men ev. värdeökning av bostadsrätten ska tillfalla dem båda.

Gåvan ska vara förskott på arv, eftersom jag har ytterligare två barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill ge bort en gåva till ditt barn som du önskar ska vara hennes enskilda egendom så behöver du upprätta ett gåvobrev som anger detta. Genom att villkora gåvan att den ska vara enskild egendom skyddas den från en eventuell framtida bodelning (4 § och 8 § sambolagen). Du kan ange i gåvobrevet att summan om 300 000 kronor ska vara hennes enskild egendom. Vid en eventuell bodelning så är det denna summa som din dotter kommer att ha skyddad. Precis som du skriver blir alltså penninggåvan säkrad medan värdeökningen på bostaden blir din dotters och hennes sambo. Eftersom gåvan är till ditt barn så antas det automatiskt vara ett förskott på ditt arv, detta är därför inte något som du behöver skriva i gåvobrevet (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare