Vilseledande marknadsföring och felaktig vara

Hej! Köpt en pool på byggmax frågade innan köp Om det ingick mer än pumpen och stegen och fick svar att det var ett komplett paket med underlag, stege, pump/filter och skydd. Fick hem poolen men pumpen var inte alls den på bilden utan betydligt mindre. Dom nämnde inget att det inte var pumpen på bilden. När jag skrev till dem bad dom om ursäkt att dom hade haft fel bild på hemsidan och dom hoppades att det inte skapat större problem. Får det verkligen gå till så att annonsen visar annan produkt och att dom skickar en mindre sämre pump? Tycker dom ska kompensera för en ny.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga förstår jag det som att du som privatperson genom en annons har köpt en pool med komplett paket, innehållandes bland annat en pump, på Byggmax hemsida. När du sedan fick hem poolen med tillhörande delar, stämde pumpen inte överens med dina förväntningar, eller med annonsen/bilderna på hemsidan.

Nu undrar du om företaget får lov att marknadsföra varan på detta sätt, samt vilka påföljder du kan göra gällande för att bli kompenserad.

Vilseledande marknadsföring

Eftersom situationen framstår som marknadsföringsrelaterad på grund av annonseringenkan frågan bedömas utifrån marknadsföringslagen (MFL), inom ramen för vilseledande marknadsföring.

Till att börja med ska marknadsföringen stämma överens med god marknadsföringssed, alltså normer som finns till för att skydda konsumenter (5 § MFL). Det är vilseledande marknadsföring om företaget vid marknadsföringen eller vid köpet uppger felaktiga uppgifter om bland annat produktens art, mängd och kvalitet (10 § 2 st. 1 pkt. MFL). Information om mått/storlek på produkten ska stämma med verkligheten.

I detta fall verkar det som att felaktig information framgått innan köpet, då du dels frågade vad paketet innehöll, och dels att bilderna på hemsidan inte var verklighetstrogna. Sett till syftet med en pump är storleken på pumpen av betydelse, en för liten pump i förhållande till poolen gör köpet bristfälligt.

Om marknadsföringen strider mot god marknadsföringssed eller är vilseledande är den otillbörlig om den påverkar, eller sannolikt kan påverka, konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut. I detta fall är det att anse som otillbörligt om du med sannolikhet skulle ha fattat ett annat beslut än att köpa poolen, om du visste att pumpen skulle komma i en annan storlek än som framgått i marknadsföringen. Min uppfattning är att pumpens verkliga storlek är betydligt mindre än det som marknadsförts, vilket kan vara en grund för att marknadsföringen är otillbörlig.

Om marknadsföringen är otillbörlig kan företaget åläggas en rad olika marknadsrättsliga sanktioner, dessa kan du läsa mer om från 23 §-29 § i MFL. Det är dock inga sanktioner som påverkar dig som konsument på något sätt.

Felaktig vara

Även konsumentköplagen (KKL) tillämpas när en konsument köper en vara av en näringsidkare. En vara anses felaktig om den inte stämmer överens med avtalet eller andra uppgifter om varans egenskaper som framkommer vid marknadsföringen eller köpet gällande varans art, mängd och kvalitet, 16 § och 19 § i KKL. Uppenbarligen har informationen om varan innan köpet inte överensstämt med verkligheten.

Påföljder du kan göra gällande

Eftersom du har varit i kontakt med företaget och de har erkänt att felaktig information lämnades innan köpet, är varan att anse som felaktig. För att göra påföljder gällande måste du reklamera felet i tid, vilket det verkar som att du redan har gjort. Du har då rätt att göra vissa påföljder gällande. I första hand kan du begära att företaget avhjälper felet eller företar omleverans, och i andra hand kräva prisavdrag eller häva köpet (22 § KKL). Du kan även kräva säljaren på skadestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare