Visas ett narkotikabrott i belastningsregistret

Hej, jag blev dömd 2015 till försäljning och innehav av narkotika, påföljde blev 20 månader i fängelse sens dess har jag inte gjort något brott, nu ska jag söka jobb och undrar om det jag blev dömd för syns på belastnings registret. Inget var grovt och det var första gången jag blev dömd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kommer att synas i belastningsregistret att du har dömts för brott och avverkat en tid i fängelse, se 3 § 1p Lagen om belastningsregistret. I belastningsregistret anges bland annat vilket brott som du har begått och vilken den rättsliga påföljden är, 2 § Förordning om belastningsregister.

Utgångspunkten är att denna typ av brott inte tas bort från belastningsregistret efter en viss tid. För att det ska tas bort från belastningsregistret ska någon av situationerna i 16-17§§ lagen om belastningsregister vara uppfyllda.

Från den informationen jag har fått har jag svårt att utläsa att din situation skulle motsvara omständigheterna i 16-17§§ Lagen om belastningsregister.

Slutsatsen är att uppgifterna i belastningsregistret med största sannolikhet inte kommer tas bort, i det här fallet.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare