FrågaPROCESSRÄTTVittna21/04/2017

Vittna som närstående vid brottmål

Jag är kallad som vittne i ett Brottmål där min man är målsägande. Måste jag vittna?

Ska jag avlägga ed?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är att det föreligger en absolut vittnesplikt. Det innebär att man i princip har en absolut skyldighet att vittna inför domstol. Det finns dock vissa undantag från denna vittnesplikt. Ett undantag görs för personer som är närstående till part i rättegången. Då du är fru till en av parterna i målet räknas du naturligtvis som närstående. Att undantag görs för närstående till part innebär alltså att du fritt kan välja om du vill vittna i domstol eller inte. Du behöver inte heller avlägga någon vittnesed.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare