FrågaAVTALSRÄTTFormkrav13/06/2018

Vittne för giltig fullmakt?

Hej! Behöver man vittne för en fullmakt till att plocka ut personliga uppgifter från en arbetsgivare? Är det ett krav eller bara "bra att ha".

Exempel: frun ger sin make tillstånd genom fullmakt att få tillgång till rehabiliteringsplan som finns förvarad i hennes personalakt på jobbet. Är det obligatoriskt med närvaro och signatur från vittne vid fullmaktsskrivning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent generellt finns det inga formkrav för att fullmakter ska vara giltiga. Det innebär att de såväl kan vara muntliga som skriftliga och att inga vittnen behövs (se 10 § avtalslagen). Jag ser inte att det skulle vara något undantag i detta fall. Däremot kan det precis som du säger vara säkrare i bevishänseende att ha vittnen, men det är inget krav för juridisk giltighet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare