FrågaPROCESSRÄTTVittna21/01/2019

Vittne som bevis i brottsutredning

Hej. Tack för att ni svarade på min fråga, nu har denna person erkänt vad han gjort, de gjorde han redan på mötet vi hade på jobbet sommaren 2017. Att han tog mig mellan benen, och allt är dokumenterat på mitt jobb och på Hr avdelningen, om han inte erkänner om det går vidare till förhör hos polisen, kan man då hänvisa till att han erkänt på jobbet och att det finns vittne till att han erkänt för vår personalchef och fack personal? Tacksam för svar, mvh Hoppas ni kan titta tillbaka på min förra fråga,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga igen.

Jag lyckades hitta den tidigare frågan du hänvisar till tack vare att du klistrade in den, vilket underlättade! Om jag förstod dig rätt, så undrar du nu hur bevis i en eventuell brottsutredning hanteras.

Bevisföring
Det går absolut att använda vittnen för att styrka incidenterna. Enligt svensk rätt är vittnesplikten en allmän medborgerlig skyldighet, vilket innebär att vittnen är skyldiga att vittna om dessa blir kallade att infinna sig vid ett vittnesförhör.

Under en polisutredning kan alla personer som på något vis kan lämna uppgift av betydelse för utredning, kallas till förhör. Även vite (en form av böter/avgift) kan användas som påtryckningsmedel för att vittnen ska inställa sig (23 kap 6 och 6a §§ RB).

I Sverige råder fri bevisföring. Det innebär att man i princip får presentera vilka bevis som helst (35 kap 1 § RB).

Det bästa är om någon vittnat själva incidenterna, men även ett vittne som personen erkänt till bör tillmätas betydelse i en straffrättslig process. Dokumentationen du nämnde bör också ha stort bevisvärde.

Svaret är alltså ja, det verkar som att det finns en hel del bevis i form av vittnen och dokumentation på arbetsplatsen som kan tillmätas stor betydelse i en brottsutredning!

Hoppas det här var svar på din fråga, hör gärna av dig igen om det var något mer du undrade. Lycka till och hoppas allt går din väg!

Sara HillRådgivare