Vittnen som bevisning i våldtäktsmål

Om en våldtäkt ägt rum och vittnen sagt att dom sett offret och gärningsmannen vara i en källare tillsammans och offret säger att hon blivit våldtagen i källaren men gärningsmannen säger att han inte våldtagit henne, räcker det med att vittnen säger att dom sett dom två vara tillsammans i källaren men inte sett dom ha sex för att våldtäktsmannen ska kunna bli dömd för våldtäkt eller krävs det starkare bevis som sperma t.ex ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning vilket framgår av 35 kap. 1 § rättegångsbalken. Fri bevisföring innebär att man får lägga fram vilka bevis som helst, även om man fått fram dessa olagligt (med vissa undantag). Fri bevisprövning innebär att domstolarna, efter att alla bevis har lagts fram i målet ska göra en samvetsgrann prövning av allt. Det finns alltså inga krav på vilka typer av bevis eller hur många som krävs för att någon ska dömas för ett brott.

Våldtäkt
Brottet våldtäkt är i många fall svårt att bevisa, bl.a. eftersom det ofta sker på en plats där bara två personer befinner sig. Att vittnen har sett eventuell gärningsman och brottsoffer tillsammans när våldtäkten skulle ha ägt rum är absolut ett bevis som kan spela roll. Exempelvis om gärningsmannen påstår att han inte varit på platsen och vittnen har sett han där så finns det ju anledning att tro att gärningsmannen ljuger.

Även sperma som bevis som du nämner i din fråga är ingen säkerhet för att det har skett en våldtäkt. Många som blir anklagade för våldtäkt försvarar sig med att båda lämnade samtycke till handlingarna. Självklart kan det vara bra att ha teknisk bevisning om sådant finns men det finns flertalet fall där personer blivit dömda utan någon teknisk bevisning i form av sperma eller annan DNA. Exempel på detta är den så kallade kulturprofilen.

Bevisläget i detta fall
Det är tyvärr omöjligt att svara på om den bevisning som finns räcker för att personen ska bli dömd eftersom jag inte har alla omständigheter och man aldrig på förhand kan veta till 100 procent hur en rättegång blir.

Något som kan vara avgörande eller åtminstone som kan spela roll är hur brottsoffret reagerade tiden efter övergreppet, om denne exempelvis tog kontakt med vänner/familj och berättade om vad som hade hänt. Eller om personen i övrigt har betett sig annorlunda efter vad som hänt då man ofta blir väldigt påverkad som person om man utsätts för något så hemskt.

Domstolen bedömer ju också brottsoffrets och gärningsmannen historier och vittneshistorierna vilket ofta får en viktig betydelse i sådana här mål. Hur trovärdiga vittnena och de inblandade kommer vara i domstolen finns det tyvärr ingen möjlighet att besvara.

Råd
Jag vill ändå uppmuntra starkt till att anmäla att våldtäkt har ägt rum. Det är ett så pass grovt brott och det blir då åklagaren som får avgöra om den tycker att bevisningen räcker till. Det är alltså inget den som blivit utsatt behöver göra utan det räcker med att skicka in en anmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare