Vittnena skrev under vid olika tillfällen - är testamentet giltigt?

Hej!

Ett testamente har upprättats. De som bevittnade testamentet var inte med när det skrevs under, men det var den som skrev testamentet som personligen var med när de skrev under och kunde därför i person garantera att hon skrivit sin namnteckning. De som bevittnade skrev inte under samtidigt utan vid olika tillfällen.

Är testamentet giltigt?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om testamente blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vad gäller för vittnena?

Vittnena måste inte vara med när testatorn (den som skrivit testamentet) skriver under testamentet, utan det räcker med att testatorn kan intyga att det är hens underskrift inför vittnena, se 10 kap. 1 § ÄB. Däremot så måste vittnena närvara samtidigt och bevittna testamentet. Det faktum att vittnena skrev under vid olika tillfällen gör alltså att testamentet är ogiltigt.

Är testamentet giltigt?

Nej, eftersom vittnena inte närvarade och skrev under samtidigt är testamentet inte giltigt.

Ifall du skulle behöva ytterligare juridisk rådgivning kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med det. I sådana fall är det bara att kontakta mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert. Likaså om du skulle ha övriga frågor är du välkommen att höra av dig till mig där.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare